JALAN MEMPEROLEH MAKRIFAT

Duniacahayahati.blogspot.com Situs tentang Ilmu Ma`rifatullah (Tauhid) Didalamnya banyak mengandung Ilmu Hikmah yang hanya dapat dirasakan oleh orang-orang yang diberikan Ilmu ini.

JALAN MEMPEROLEH MAKRIFAT


APABILA TUHAN MEMBUKAKAN BAGIMU JALAN UNTUK MAKRIFAT, MAKA JANGAN HIRAUKAN TENTANG AMALMU YANG MASIH SEDIKIT KARENA ALLAH TA`ALA TIDAK MEMBUKA JALAN  TADI  MELAINKAN  DIA  BERKEHENDAK MEMPERKENALKAN DIRI-NYA KEPADA KAMU.

Kalam-kalam Hikmat yang diuraikan terlebih dahulu mengajak kita merenung secara mendalam tentang pengartian amal, Qada dan Qadar, kehendak dan ikhtiar, doa dan janji Allah Ta`ala, yang semuanya itu mendidik rohani agar melihat kecilnya apa yang datangnya daripada hamba dan betapa besar pula apa yang dikurniakan oleh Allah Ta`ala  Rohani yang terdidik begini akan membentuk sikap beramal tanpa melihat kepada amalan itu sebaliknya melihat amalan itu sebagai kurniaan Allah Ta`ala yang wajib disyukuri. Orang yang terdidik separti ini tidak lagi membuat tuntutan kepada Allah  Ta`ala tetapi  membuka  hati  nuraninya  untuk  menerima  taufik  dan  hidayat daripada Allah Ta`ala 

Orang yang hatinya suci bersih akan menerima pancaran Nur Sir dan mata hatinya akan melihat kepada hakikat bahwa Allah Ta`ala  Tuhan Yang Maha Mulia, Maha Suci dan Maha Tinggi tidak mungkin ditemui dan dikenali kecuali jika Dia mau ditemui dan dikenali. Tidak ada ilmu dan amal yang mampu menyampaikan seseorang kepada Allah Ta`ala  Tidak ada jalan untuk mengenal Allah Ta`ala, dalam hal ini  Allah Ta`ala hanya dikenali apabila Dia memperkenalkan diri-Nya‟. Penemuan kepada hakikat bahwa tidak ada jalan yang terhulur kepada gerbang  makrifat merupakan puncak yang dapat dicapai oleh ilmu. Ilmu tidak mampu pergi lebih jauh dari itu. Apabila mengetahui dan mengakui bahwa tidak ada jalan atau tangga yang dapat mencapai Allah Ta`ala maka seseorang itu tidak lagi bersandar kepada ilmu dan amalnya, apa lagi kepada ilmu dan  amal  orang  lain.  

Bila sampai  di  sini  seseorang  itu  tidak  ada  pilihan  lagi melainkan menyerah sepenuhnya kepada Allah Ta`ala 

Bukan senang mau membulatkan hati untuk menyerah bulat-bulat kepada Allah Ta`ala  Ada orang yang mengetuk pintu gerbang makrifat dengan doanya. Jika pintu itu tidak terbuka maka semangatnya akan menurun hingga boleh membawa kepada berputus asa. Ada pula orang yang berpegang dengan janji Allah Ta`alabahwa Dia akan  membuka  jalan-Nya  kepada  hamba-Nya yang  berjuang  pada  jalan-Nya. Kuatlah dia beramal agar dia lebih layak untuk menerima kurniaan Allah Ta`alasebagaimana  janji-Nya.  Dia  menggunakan  kekuatan  amalannya  untuk  mengetuk pintu gerbang makrifat. Bila pintu tersebut tidak terbuka juga maka dia akan merasa ragu-ragu.

Dalam perjalanan mencari makrifat seseorang tidak terlepas daripada kemungkinan menjadi ragu-ragu, lemah semangat dan berputus asa jika dia masih bersandar kepada sesuatu selain Allah Ta`ala  Hamba tidak ada pilihan kecuali berserah kepada


Jika anda ingin ke Kalimantan Timur silanhkan membaca artikel Perjalanan Balikpapan sampai Manubar

Comments

Popular posts from this blog

Kitab Al Hikam Sesat

Hukum Mengirim Al Fatihah atau menghadiahkan Al Fatihah kepada yang sudah meninggal

Pelajaran Nahwu Shorof Bab Al Marifat & Annakiroh